Techniki Ikonopisarskie- Warstwa Malarska

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 28630
Uwaga! Wpis archiwalny, pochodzi z lat ok 2002-2004, z czasów kiedy jeszcze amatorsko zajmowałem się ikonami i eksperymentowałem z tą techniką. Opis jest tylko nakreśleniem tego na czym polega technika i absolutnie nie powinien być traktowany jako instruktażowy. Rzetelnych informacji należy szukać na stronach profesjonalnych pracowni. Ja zawsze lubiałem modyfikować i uplastyczniać tradycyjne techniki, co jest widoczne i w tym opisie.

Technika ikomopisarska to przede wszystkim rodzaj farby i sposób jej kładzenia. Farba to tempera jajowa, ale nie kupiona tylko zrobiona przed malowaniem. Aby namalować w ten sposób ikonę potrzebne są suche (sproszkowane) pigmenty, żółtko, woda, no i oczywiście narzędzia czyli pędzle, jakieś pojemniczki do mieszania farb, paleta. Dodam tylko że sposób ten świetnie nadaje się do malarstwa wszelakiego. Osobiście dziwi mnie że wśród malarzy nie szczególnie ów technika się przyjęła, a daje ona przecież szereg możliwości, których nie da się osiągnąć farbami olejnymi czy akrylowymi, nie wspominając już o farbach wodnych typu tempera zwykła, czy plakatówka.

Image Image

Na początek należy sporządzić spoiwo dla farby. Potrzebne jest żółtko, oddzielone od białka (najlepiej "ukulać" je w dłoniach) Potem mieszamy zółtko z wodą w proporcji 1do1.

 

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Ikonopisarskie- Warstwa Malarska

Techniki Ikonopisarskie- Złocenie

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 22871
Uwaga! Wpis archiwalny, pochodzi z lat ok 2002-2004, z czasów kiedy jeszcze amatorsko zajmowałem się ikonami i eksperymentowałem z tą techniką. Opis jest tylko nakreśleniem tego na czym polega technika i absolutnie nie powinien być traktowany jako instruktażowy. Rzetelnych informacji należy szukać na stronach profesjonalnych pracowni. Ja zawsze lubiałem modyfikować i uplastyczniać tradycyjne techniki, co jest widoczne i w tym opisie.

Przed położeniem złocenia, obszar na którym ma ono być, pokrywamy najpierw szelakiem, a następnie klejem do złota czyli mixtionem.

  Image

Mikstion lub miksjon (łac. mixus - mieszany) jest to werniks tłusty - wysoko gatunkowy pokost lniany z dodatkiem żywic używany jako warstwa zaprawy do przyklejania folii złotej. Jest to technika trwała, łatwa do wykonania i odporna na działanie wilgoci). Po odczekaniu tyle ile wymaga rodzaj mixtiony (ja używam 12to godzinnego) możemy dopiero kłaść płatki szlagmetalu, czyli złotych płatków. Szlagmetal czyli folia złota nieprawdziwego, zawiera w swoim składzie 84-86% miedzi. Stop ten odznacza się znaczną plastycznością. Można z niego wyklepywać płatki o grubości 1/800-1/2000mm. Są one wyrabiane w trzech kolorach; pomarańczowym, jasnopomarańczowym i cytrynowym. Zabarwienie zależne jest od procentu zawartości miedzi w stopie. Nazwa szlag metal pochodzi od sposobu pakowania listków metalu, o wymiarach ok 15x15cm,w tzw "szlagi" zawierające po 500 listków

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Ikonopisarskie- Złocenie

Rysuję od najmłodszych lat. W szkole zdarzało się, że niektóre zeszyty miały od tyłu więcej rysunków niż zapisanych lekcji od przodu. Przez lata fascynowały mnie różne sztuki wizualne. Poznałem fotografię, malarstwo, rzeźbę, grafikę komputerową i warsztatową, projektowanie i wiele innych, ale w sercu zawsze miałem rysunek. Zawsze dużą wagę przykładam do warsztatu. Lubię eksperymentować i nie cierpię zamykać się w konwenansach. Jak już coś robię, to robię to dobrze. Kowadło Artblog, to strona którą prowadzę od kilkunastu lat, jeszcze od czasów kiedy w całości pisałem ją ręcznie w htmlu. Robiłem wtedy wpisy na temat technik malarskich nie wiedząc nawet, że była to pierwotna forma aktywności, którą dzisiaj nazywamy blogowaniem. Dziś blogów jest tysiące, mimo to staram się, aby moja strona - podobnie jak twórczość - była rzetelna i autentyczna.

Moje Książki