Pióro, cienkopis czy stalówka?

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 20240

3toolsDylemat wydałoby się głupi i trywialny, jednak dla kogoś kto zamierza rysować linią (lub już to robi) wybór narzędzia nie będzie wcale taki prosty. Inną rzeczą jest, że my- twórcy wszelakiej maści, graficy, rysownicy lubimy sobie po prostu tak poprzebierać w stosach narzędzi i materiałów niczym stare baby w koszu z pomidorami na targu. Od dłuższego już czasu poszukuję idealnego narzędzia dla siebie, rysunkowego Złotego Graala (takiego idealnego, najdorodniejszego pomidora), narzędzia które pozwoli uzyskać odpowiednio cienką linię, przyzwoitą czerń, zróżnicowaną i plastyczną kreskę i przy tym będzie łatwe w użytkowaniu, oraz przenoszeniu. Każde z poniższych narzędzi posiada co najmniej dwie z wymienionych cech, ale jedno z nich ma szansę posiąść je wszystkie. Do rzeczy.

 

Add a comment

Czytaj więcej: Pióro, cienkopis czy stalówka?

Copic Multiliner SP- najdroższy cienkopis

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 12170

copic multi 1Copic Multiliner SP to najdroższy na polskim rynku fineliner. Kosztuje ponad trzykrotnie więcej niż produkty konkurencji, powstaje zatem pytanie, czy rzeczywiście jest to dobry produkt warty swojej ceny, czy może tylko wyrafinowana polityka sprzedażowa i marketingowa fantazja. Przekonajmy się.

Czy to naprawdę ekologia?

Kupując Copic Multiliner SP dostajemy możliwość ponownego napełniania i wymiany końcówki na nową. Producent szczyci się ekologicznym podejściem, przekonując przy tym, że zdaje sobie sprawę z tego jak ta kwestia jest niezwykle ważna dla wielu artystów. Fajnie pięknie, ale gdzie jest haczyk? Otóż proszę bardzo: chcąc ponownie napełnić Copica musimy zakupić wkład zamienny, a jest to klasyczna gąbka w plastykowej koszulce (tak jak we wszystkich innych cienkopisach), dodatkowo zamknięta jeszcze w grubej, wykonanej z twardego, przeźroczystego tworzywa rurce. Czyli nie napełniamy starego wkładu tuszem, tylko wymieniamy go na nowy. A więc cały plastik zawarty w pisaku wywalamy do śmietnika przy każdym "napełnianiu". Pozostaje nam jedynie aluminiowa obudowa. Jak na moje oko wyrzucanie tych wkładów jest równie mało ekologiczne jak wyrzucanie jednorazowych, zużytych cienkopisów. Gdyby producent sprzedawał tusz aby sobie nim nakapać do cienkopisu, to może miałoby to sens, tymczasem dostajemy tylko pewnego rodzaju złudzenie.

Add a comment

Czytaj więcej: Copic Multiliner SP- najdroższy cienkopis

Test papieru do cienkopisów

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 18987

test headPoniższy test jest wynikiem poszukiwań papieru idealnie nadającego się do precyzyjnego rysunku cienkopisami/tuszografami. Jest też pewnego rodzaju uzupełnieniem innego testu dotyczącego w gruncie rzeczy tej samej tematyki: http://blog.rysownik.com/index.php/wielki-test-cienkopisow/ (autorowi wielkie dzięki), który to zresztą stał się też inspiracją dla mnie. Rysownik który zamierza zanurzyć się w nieznane dotąd tereny rysunku cienkopisami i pisakami stanie niechybnie przed koniecznością doboru materiałów. Wybór papieru nie należy do najłatwiejszych. Ja wiem, że na upartego to nawet na papierze toaletowym można rysować i też będzie. Ale tu chodzi jednak o jakość wykonania i wysoki stopień precyzji. Mowa o rysunku najcieńszymi z dostepnych cienkopisów o rozmiarach 0,05, 0,1, 0,3 mm. Większość osób, podobnie jak ja zacznie od bloków technicznych. No i ok, ale rysunek (nazwijmy go ogólnie) artystyczny ma swoje ekstremalne potrzeby. I o to też chodzi w moim teście- aby przetestować odporność na różne, wymagające techniki rysunku, podczas pracy najcieńszymi z cienkopisów. Zapraszam.

Add a comment

Czytaj więcej: Test papieru do cienkopisów

Techniki Malarskie- Farby Akrylowe

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 140657

    Na wstępie chciałbym tylko zaznaczyć że artykuł ten, podobnie zresztą jak pozostałe, skierowany jest do osób początkujących, które chcą zacząć przygodę z malarstwem, lecz nie bardzo wiedzą od czego zacząć, i szukają wskazówek odnośnie tego, jak i czym.

Technika akrylowa jest prosta a zarazem dająca wiele możliwości. Nie wymaga przy tym żadnych wymyślnych i licznych mediów ani dodatków (jak np w przypadku farb olejnych).

Na czym malujemy?

    W zasadzie na wszystkim. Na płótnie, desce, kartonie, papierze itd. Malując na płótnie można stworzyć obraz, który po powerniksowaniu trudny jest do odróżnienia od malarstwa olejnego.  Niemniej sposób malowania i zachowanie farby różnią się i dają inne efekty. Tak jak w przypadku farb olejnych polecam gotowe, kupne podobrazia malarskie- są tanie i dobre i (co także jest ważne) zrobione na wymiar, tak więc późniejsze oprawienie obrazu w ramę nie przysporzy niepotrzebnych trudności.

Farby akrylowe

    Wygodą w ich użytkowaniu jest to, że są wodno-rozpuszczalne. Nie potrzeba specjalnych  rozpuszczalników aby ją rozcieńczyć czy umyć pędzle. Ich zaletą i wadą zarazem jest szybkie wysychanie. Można dzięki temu szybko nałożyć wiele warstw,  jednak są pewne ograniczenia jeśli chodzi o mieszanie farb na płótnie.  Możemy nieco wydłużyć czas schnięcia farb dodając specjalnego dodadku do akryli (medium wydłużające schnięcie), dostępnego w każdym sklepie plastycznym.  Szybkie wysychanie przysparza także pewnych problemów, mianowicie pędzle szybko zasychają. Można bardzo szybko zepsuć sobie pędzle, gdyż zaschnięta farba akrylowa jest twarda i dobrze się trzyma. Zaschnięty pędzel jest niemal nie do odzyskania. Ale i z tym sobie łatwo poradzimy. Proponuję proste i łatwe do zrobienia urządzenie uniemożliwiające wysychanie pędzli:

Image

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Malarskie- Farby Akrylowe

Techniki Malarskie- Farby Olejne

  • Kategoria: Blog
  • Odsłony: 224258

Farby olejne. Jak nimi malować, kilka porad i informacji dla początkujących.

Podłoże

Jak powszechnie wiadomo obrazy olejne malowane są na płótnie, czyli podobraziu malarskim. Jest to zagruntowane płótno naciągnięte na drewnianą ramkę. To najlepsze i najczęściej stosowane podłoże, można mimo to bez problemów malować na kartonie, desce drewnianej, płycie pilśniowej itd.
Podobrazie można zrobić sobie samemu, ale różnorodność dostępnych w sklepach podobrazi i ich niska cena powodują w moim przekonaniu bezsensownym samodzielne ich robienie. No chyba że jest się twórcą o specyficznych wymaganiach. W sklepach dostępne są także tzw panele malarskie, idealne do pierwszych kroków, bo tańsze. Są to płyty pilśniowe z przyklejonym doń płótnem i zagruntowane.

Image
 
 
 

Media

Do malowania olejnymi przydatne są specyfiki które dodawane do farb powodują rózne efekty. Są to m.in. terpentyna, sekatywa, olej żywiczny, olej lniany, werniks. Każde z nich stosuje się w konkretnym celu jednak eksperymentowanie i łączenie ich ze sobą i z farbą może dać naprawdę ciekawe efekty. Oczywiście nie ze wszystkich trzeba korzystać ale warto wiedzieć co jest co.

 

Add a comment

Czytaj więcej: Techniki Malarskie- Farby Olejne

Rysuję od najmłodszych lat. W szkole zdarzało się, że niektóre zeszyty miały od tyłu więcej rysunków niż zapisanych lekcji od przodu. Przez lata fascynowały mnie różne sztuki wizualne. Poznałem fotografię, malarstwo, rzeźbę, grafikę komputerową i warsztatową, projektowanie i wiele innych, ale w sercu zawsze miałem rysunek. Zawsze dużą wagę przykładam do warsztatu. Lubię eksperymentować i nie cierpię zamykać się w konwenansach. Jak już coś robię, to robię to dobrze. Kowadło Artblog, to strona którą prowadzę od kilkunastu lat, jeszcze od czasów kiedy w całości pisałem ją ręcznie w htmlu. Robiłem wtedy wpisy na temat technik malarskich nie wiedząc nawet, że była to pierwotna forma aktywności, którą dzisiaj nazywamy blogowaniem. Dziś blogów jest tysiące, mimo to staram się, aby moja strona - podobnie jak twórczość - była rzetelna i autentyczna.

Moje Książki